رازهای فوم بتن

Foam-concrete

فوم بتن تشکیل شده از سه جز :فوم ، سیمان (تیپ ٢) ،آب است.واضح است که مهم ترین جز آن (فوم یا کف) می باشد. در بازار ایران بیش از ١٠ نوع فوم بتن موجود است اما فقط یک فوم دارای استاندارد “کیفیتی” می باشد فوم شیمیایی موژان تنها فوم دارای استاندارد کیفیتی اتحادیه اروپا (CE) می باشد.
حال از نظر اقتصادی و مهندسی به بررسی تفاوت میان فوم بتن استاندارد و غیر استاندارد می پردازیم :
(منظور از استاندارد صرفا استاندارد کیفیتی می باشد نه استانداردهای مدیریتی و …)

مقاومت فوم بتن :

فوم بتن استاندارد دارای مقاومت فشاری(سطحی) بالایی می باشد این مقاومت در حدی است که یک تریلی با بار به راحتی میتواند از روی آن عبور نماید. این مقاومت بالا به علت وجود حباب های دارای اندازه یکسان و استاندارد میباشد.در صورتی که از فوم بتن غیر استاندارد استفاده گردد به دلیل غیر یکدست بودن حباب ها همچنین اندازه غیر استاندارد آنها مقاومت تا حد بسیاری کاهش می یابد و اصطلاحا فوم بتن پوک می گردد.

باد کردن فوم بتن (افزایش حجم غیر متعارف پس از خشک شدن):

فرمول شیمیایی فوم بتن استاندارد به گونه ای است که حباب های ایجاد شده پس از ترکیب با سیمان فعل و انفعالشان متوقف شود اما در فوم بتن غیر استاندارد این فعل و انفعالات به ارامی ادامه می یابد و پس از مدت طولانی موجب فشار به سنگ یا سرامیک کف میگردد
.مقایسه اقتصادی فوم بتن استاندارد با فوم بتن غیر استاندارد:
حباب ها در فوم بتن غیر استاندارد دارای پایداری کمی است و هنگام بالا رفتن درون شلنگ حباب ها می شکنند و از حجم فوم بتن کاسته میشود. به طور مثال : اگر در سطح زمین یک دستگاه با حجم یک متر مکعب داشته باشیم و در یکی از طبقات برای آزمایش یک مخزن یک متر مکعبی تعبیه کنیم ، فوم بتن ایجاد شده با فوم غیر استاندارد حدودا نیم متر مکعب از مخزنی که در ارتفاع قرار دارد را پر میکند.در واقع یک متر مکعب فوم بتن غیر استاندارد به طور نامحسوس دوبرابر سیمان مصرف میکند (١٠ کیسه) . همچنین تعداد مخزنی که پیمانکاری که با فوم غیر استاندارد کار میکند شمارش مینماید به دو برابر افزایش می یابد.در نتیجه: در صورت مصرف فوم غیر استاندارد مصرف مصالح دوبرابر و اجرت انجام کار نیز دوبرابر برای کارفرما تمام میشود .
در صورتی که فوم بتن استاندارد دارای کف پایدار است این پایداری به حدی است که به طور مثال اگر حجم دستگاه یک متر مکعب باشد و همچنین حجم مخزن آزمایشی در ارتفاع یک متر مکعب باشد ،فوم بتن استاندارد حداقل ٠.٩ متر مکعب از مخزن را پر میکند.به عبارتی فوم بتن استاندارد از نظر مصرف مصالح(عیار ٣٠٠ واقعی) و هزینه اجرا حدودا دوبرابر مقرون به صرفه تر از فوم بتن غیر استاندارد تمام میشود.
شرکت ساختمانی نوین سازان مفتخر به اجرای بیش از ١٠٠ پروژه با تنها فوم بتن دارای استاندارد کیفیتی اتحادیه اروپا (CE) در کشور می باشد.


مشاهده‌ی تمامی نوشته‌ها در گروه: سازه, مقالات.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *